John van Nimwegen
John van Nimwegen, directeur WormerWonen, Wormer
Richard Kranenburg werd begin dit jaar 81, maar aan stoppen met werken denkt hij geen moment. Tot aan zijn pensioen was hij actief binnen BPD als hoofd verkoop. Het was Peter Maalman die in 2008 vroeg of Richard binnen HSB een externe adviseursrol ambieerde bij de ontwikkeling van projecten: “Vol enthousiasme zei ik ja. Mijn meerwaarde heeft altijd in markt- en communicatiekennis gezeten. Tot op de dag van vandaag luidt mijn beginvraag: ‘Aan wie gaan we verkopen en wat wil of kan men betalen?’ Beleving van de klant is daarbij allesbepalend.”
Na banen bij het Kadaster en het notariaat, startte Richard op zijn vierentwintigste bij wat toen nog Bouwfonds heette: “Het was het eerste Nederlandse verkoopkantoor, gezeteld in Alkmaar. Met drie collega’s startten wij daar met de verkoop van de woningen in het project Saenegheest in Bergen. Na anderhalf jaar werd ik marketingcoördinator in district Noord-Holland. Vanaf dat moment werkte ik veel samen met technische ontwikkelaars. Aansprekende projecten waren in Heerhugowaard met architectengroep BreedTreffersWever en in Heiloo met architect Hopman. We luisterden goed naar de markt en realiseerden in Heiloo woningen die de mensen aanspraken. Veel verspringende dakvlakken, bijkeuken, kleedkamer en grote garage. In een aantal woningen werd de mogelijkheid geboden om op de begane grond te slapen. Een levensloopbestendige woning, toen al een succes! Ook in Volendam bij HSB gingen we werken in teams. Grootschermer, De Rijp, Edam, Slootdorp en Zaandam waren de eerste projecten.”
Meerwaarde
“Ik probeer altijd de meerwaarde van een project vast te stellen en daar hoort natuurlijk ook een financiële onderbouwing bij”, legt de oude rot in het vak uit. “Om het juiste gevoel te krijgen bij een project kijk ik nog steeds vanaf het begin mee met de architect. Hoe werkt een visualisatie of foto vervolgens in een brochure of website? Wat je wilt oproepen, is dat de klant denkt, dat wil ik! Over ieder plan is wel discussie. Ik heb geleerd dat je dan creatief én diplomatiek moet zijn, belemmeringen en wensen zijn daarbij voor mij een uitdaging. Wat ik altijd doe, is projecten met elkaar vergelijken. Hoe verhoudt de prijsstelling van een woning op deze plek zich tot een woning op een andere locatie? Dan telt echt niet alleen de prijs per vierkante meter, maar ook welke wensen van de potentiële kopers kunnen we vervullen. Want misschien wil die huizenkoper wel een heel ander leven gaan leiden buiten de grote stad, in de geborgenheid van een dorp waar je de achterdeur niet altijd op slot hoeft te doen. Waar je in de weekenden, omdat je woont aan het water, niet denkt in kilometers maar in zeemijlen. Gevoel, beleving en meerwaarde staan nooit los van elkaar en daar klankbord ik met HSB vaak over in het kader van projectontwikkeling.”
Groots Heiloo
Het meest recente project waar Richard Kranenburg zijn medewerking aan verleende, was Groots Heiloo op de hoek Hoogeweg en Nieuwelaan. Voor hem een thuiswedstrijd omdat hij sinds eind jaren 60 in het dorp woont: “Heiloo is een heel groen dorp met veel vrijstaande huizen en twee-onder-een-kapwoningen en daar kun je niet anders dan een project realiseren dat duurzaam en circulair is. Wat hier ook telt, is de plaatsing en de lengte van de woningblokken. Dit is belangrijk voor het woongenot van de kopers en de marktpositie van het plan. Het ontwikkelingsteam van HSB heeft samen met architecte Neelu Boparai een eerste aanzet gegeven voor het stedenbouwkundige plan en de woningtypen. Met Groots Heiloo hebben wij het over een heel andere boeg gegooid. Wij kozen voor een ritmiek van een vrijstaande woning, twee twee-onder-een-kapwoningen, levensloopbestendige woningen en rijenwoningen volgens het concept drie-onder-een-kap. Deze laatste voor kopers die de stap naar een duurdere twee-onder-een-kap financieel niet rond zouden kunnen krijgen. Dat de prijsstelling goed was, blijkt wel uit het feit dat de huizen redelijk snel verkocht waren.”
De onvermoeibare ontwikkelaar sluit af: “Nou genoeg gepraat, aan het werk. We hebben nog veel te doen bij HSB. Prachtige plannen in onder meer Oostknollendam, Edam, Marken en Broek in Waterland.”