Dag van de vrachtwagenchauffeur
Vrachtwagenchauffeurs geven elkaar de ruimte om het werk goed te kunnen doen
Johan Tol en Johan Mooijer zijn de vrachtwagenchauffeurs van HSB die met hun Scania’s materiaal naar de verschillende bouwplaatsen brengen en later weer ophalen. Beiden zijn van jongs af aan actief in het wegtransport. Tol werkte bij diverse transportbedrijven, maar koos in 2012 voor de materieeldienst van HSB: “Je hebt als chauffeur bij HSB best veel vrijheid. Ik vind het gewoon mooi werk en als ik morgen de loterij zou winnen, dan bleef ik nog steeds op mijn vrachtwagen rijden.” Mooijer reed jarenlang in binnen- en buitenland en was vaak 50 tot 60 uur per week onderweg tot hij in 2018 besloot over te stappen: “Ik was wel een beetje klaar met hele dagen rijden en die eeuwige druk van de tachograaf. Ik kom nu op verschillende projecten, ben lekker veel buiten en het kraanwerk is ook nog eens uitdagend.”
Behoedzaam
De vrachtwagens van Tol en Mooijer uit de emissieklasse Euro 6d hebben beide een vermogen van 450 pk en dat is in de dagelijkse praktijk ruim voldoende. “Inclusief aanhangwagen heeft mijn combinatie een totaalgewicht van 50 ton. Een groot deel daarvan vormt het gewicht van de kraan, 27 ton, die een hefvermogen heeft van 1600 kilo op een afstand van 16,5 meter. De autolaadkraan van de nieuwere vrachtwagen is met 2100 kilo iets zwaarder”, legt Tol uit. Johan en Johan rijden jaarlijks tussen de vijfentwintig- en dertig duizend kilometer en dat is veel minder dan zij in het verleden aflegden. Volgens Mooijer is het rijden eigenlijk meer bijzaak geworden: “De aanrijroutes naar de bouwwerken zijn meestal veilig en probleemloos. Waar het veel meer op aankomt, is dat je behoedzaam te werk gaat bij het lossen. Je moet werkelijk op alles bedacht zijn. Het maakt bovendien verschil of het een HSB project is of een werk waar Deurwaarder bijvoorbeeld het metselwerk voor derden doet. Bij de collega’s van HSB heb je aan een half woord genoeg, maar bij andere opdrachtgevers moet je je altijd even wat meer bewijzen.”
Toegankelijk
“Als ik op een vreemd werk kom, loop ik ook altijd net even een stukje harder”, beaamt Johan Tol. “Als je er dan de volgende keer weer komt met een vrachtwagen vol met bijvoorbeeld steigermateriaal, dan werkt het meteen veel lekkerder. Ons werk vraagt er altijd om dat je toegankelijk bent en vooral ook dat je meedenkt, dat je handig bent op het menselijke vlak. Bij het laden bij ons op werf in Volendam begint het passen en meten. Hoe efficiënter je laadt, hoe beter het later gaat met lossen. Dan verloopt de samenwerking met een kraanmachinist of shovelchauffeur op de bouwplaats veel vlotter. Wij proberen elkaar altijd van dienst te zijn en geven elkaar de ruimte om het werk goed te kunnen doen. In al die jaren raak je op deze manier prima op elkaar ingespeeld en hebben uitvoerders naar ons eigenlijk geen omkijken meer.” Met enige regelmaat rijdt Mooijer Amsterdam in naar renovatiewerken. Met zijn vrachtwagen vol kozijnen uit de timmerfabriek is hij dan altijd extra alert: “Fietsers hebben vaak nul besef in de buurt van een vrachtwagen. Ze schieten overal maar tussendoor. Soms hou je je hart vast, gelukkig is het altijd goed gegaan.”